mainos_1103

Energiainfra ja uudet energiateknologiat (Tulevaisuuden liikenneratkaisut/Vähäpäästöinen liikenne)
Kalusto ja huolto
Kuljetukset
Ohjelmistot ja innovaatiot

Etanolia tankkiin

artikkelikuva: Etanolia tankkiin

ST1:N KENTIES vihrein tuoteinnovaatio on etanolipolttoaine RE85, joka on melkoinen läpimurto ympäristöä säästävien polttonesteiden kehityksessä. Biojätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia. Nimensä mukaisesti RE85:ssa on 80-85 % bioetanolia.

Mika Anttonen kertoo, että hän sai idean uudesta menovedestä nähtyään VTT:n tutkijan haastattelun, jossa puhuttiin siitä, miten jätteistä voi tehdä polttoainetta. Anttonen yllättyi kuulleessaan, että teknologia oli jo saatavilla - tarvittiin vain järkevä business case.

”Tutkimme asiaa yhdessä VTT:n kanssa ja ilmeni, että pystymme keräämään tarpeeksi jätettä mm. elintarviketeollisuudelta, jotta konseptia voidaan kokeilla.”

Ilmeni, että etanolia voi tehdä teollisuuden jätejakeista ja sivuvirroista - ja myös kotitalouksien jätteistä, mutta se puoli on vähän hankalampaa.

”Kotitalouksien jäte ei ole niin hyvin lajiteltu, joten se toi omat haasteensa alkuun”, Anttonen muistelee.

Vaikeustasoa nosti sekin, että Suomen oloissa mikä tahansa korkeaseosetanoli ei pelitä. Niinpä polttoaineen kylmäkäynnistysominaisuuksia on parannettu mm. valitsemalla seokseen bensiinin erikoiskomponentteja.

Erityistä huomiota prosessissa on kiinnitetty logistiikkaan. Hajautetun tuotannon ansiosta kuljetus on saatu minimiin: kun etanoli tuotetaan jätteen syntysijoilla ja kuljetuksiin ei ylimääräistä ajoa tarvita, ei St1:n tapa valmistaa jätteestä bioetanolia tuota ilmakehään käytännössä lainkaan fossiilista hiilidioksidia.

Anttonen kertoo, että uudessa korkeaseosetanolipolttoaineessa oli tavallista alempi energiasisältö, joten tankillinen RE85-polttoainetta ei vie yhtä pitkälle kuin peruslöpö. RE85:n hinta asetettiin 95E bensiiniä tuntuvasti alemmaksi, jotta innovaatio olisi kestävä myös lompakon kannalta.

Uusi polttoaine tuli myyntiin 2009, joten ensi vuonna suomalainen innovaatio täyttää jo 10 vuotta. Vihreämmän vaihtoehdon maailmanvalloitus kuitenkin tökkii, koska autonvalmistajat eivät flexifuel-moottoreista innostuneet.

”Käytännössä kävi niin, että autonvalmistajat eivät halunneet tehdä samasta autosta kovin montaa versiota. Näinhän käy, jos pitää olla bensa-, diesel-, hybridi- ja sähköautovaihtoehdot.” Tässä tuolileikissä flexifuel ei pärjännyt, vaikka jokamiehen ulottuvilla flexifuel-auto on taatusti helpommin kuin vaikkapa Tesla.

”Sinänsä se ei ole kenenkään vika, näin vain kävi.”

Auton voi kuitenkin päivittää etanolilla kulkevaksi asentamalla siihen eFlexFuel-laitteen, joka tekee etanolin tankkaamisen mahdolliseksi. Myös valtio peukuttaa bensaauton päivittämistä etanolikäyttöiseksi, sillä päivitetystä ja muutoskatsastetusta autosta on saanut 200 euron muuntotuen vuoden 2018 vuoden alusta lähtien.

Muutoskatsastuksen voi tehdä ennen vuotta 2007 ensirekisteröidyille bensiiniautoille, joita tällä hetkellä Suomen maanteillä huristelee yli 900 000.

Teksti: Sami J. Anteroinen

Mitä mieltä olit artikkelista?

arvosana 1 arvosana 2 arvosana 3 arvosana 4 arvosana 5

Seuraa Enertec

Enertec uutiskirje

LUE UUSIN NÄKÖISLEHTI
Enertec 4/2024

enertec

UUTISVIRTA




Seuraa Enertec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »