Ympäristöteknologia (Kierrätys, jätteiden energiahyödyntäminen)
Akkujen kierrätys säästää tärkeitä raaka-aineita
KUVA: STENA RECYCLING OY
Käytettyjen sähköakkujen kierrätyksestä saadaan uusien akkujen valmistuslinjoilla tarvittavia harvinaisia metalleja. Nykyaikaiset akkujen kierrätysratkaisut vähentävät uuden raaka-aineen tarvetta ja samalla parantavat eurooppalaisten akkutehtaiden toimintamahdollisuuksia.
USEILLAKIN YHTIÖILLÄ on vireillä sähköakkujen kierrätyslaitosten
rakennushankkeita Suomessa ja muualla Euroopassa.
Esimerkiksi Stena Recycling aloitti sähköisten akkujen kierrätyksen
jo useita vuosia sitten.
Keväällä 2023 avasimme uuden akkujen kierrätysyksikön
Riihimäellä, kertoo Stena Recycling Oy:n asiakaspäällikkö
Joni Korkola.
Stena-konsernilla on eri maissa battery center -tyyppisiä
akkujen esikäsittelylaitoksia, jotka vastaavat akkujen esikäsittelystä
ja tekevät arvioita akkujen uudelleenkäytön mahdollisuuksista.
Sen jälkeen akut kuljetetaan joko Ruotsiin jatkokäsiteltäviksi
tai kierrätettäviksi joko akkuina tai materiaaleina.
Ennen Riihimäelle rakennetun laitoksen valmistumista
Stena Recycling Oy oli hyödyntänyt akkujen kierrätyksessä
konsernin ruotsalaista organisaatiota noin kolmen vuoden
ajan.
Kierrätyslaitos Halmstadiin
Maaliskuussa 2023 Stena Recycling avasi lisäksi Ruotsissa
ensimmäisen teollisen mittakaavan kierrätyslaitoksensa litiumioniakuille.
Investoinnin arvo oli neljännesmiljardi Ruotsin
kruunua eli noin 20 miljoonaa euroa. Ruotsin energiavirasto
on myöntänyt hankkeelle rahoitustukea.
Laitos sijaitsee Halmstadissa Etelä-Ruotsissa. Nykyaikaisen
kierrätysprosessin avulla sähköajoneuvon akusta voidaan kierrättää
95 prosenttia.
Stena on jo tehnyt akku- ja autoalan yhteistyökumppaneidensa
kanssa sopimuksia, joilla laitokselle saadaan riittävästi
kierrätysvolyymia alusta pitäen. Uusien Euroopan Unionin
säädösten ja nopeasti sähköistyvän liikenteen myötä yrityksillä
onkin tarvetta löytää ajanmukaisia ratkaisuja sähköautojen –
ja myös vaikkapa sähköskootterien – akkujen kierrätykseen.
Stena Recycling Oy:n asiakaspäällikkö Joni Korkola kertoo, että
liikenteeseen tulee sähköautojen ohella myös esimerkiksi lisää
sähköpotkulautoja sekä monenlaisia sähkötyökoneita, joista niin ikään
päätyy aikanaan akkuja kierrätykseen. On vielä pohdittava, miten ne
kaikki saadaan järkevästi hyödynnettyä.
KUVA: STENA RECYCLING OY
Halmstadin tehtaan kierrätyskapasiteetti on alkuvaiheessa
noin 10 000 tonnia vuodessa. Tarvittaessa kapasiteetti on
mahdollista kaksinkertaistaa. Yhden sähköauton akun massa
on arviolta keskimäärin 500 kg.
Kierrätyslaitos käsittelee Stena Recycling-konsernin Ruotsin,
Suomen, Norjan, Saksan, Tanskan, Puolan ja Italian
keräyspisteisiin
tuotuja ja niissä esikäsiteltyjä akkumateriaaleja,
Korkola selittää.
Markkinoiden kasvaessa akkujen kierrätyskapasiteettia on
tarkoitus edelleen laajentaa. Stenan arvion mukaan markkinan
tarve kierrätyskapasiteetille on kymmenen seuraavan vuoden
aikana vähintään 5–10 kertaa nykyisiä suurempi.
Sähköisten akkujen
kierrätysmarkkina
muuttuu koko ajan.
Markkinat kehittyvät
Korkola muistuttaa, että sähköisten akkujen kierrätysmarkkina
muuttuu koko ajan.
Liikenteeseen tulee sähköautojen ohella myös esimerkiksi
lisää sähköpotkulautoja sekä monenlaisia sähkötyökoneita,
joista niin ikään päätyy aikanaan akkuja kierrätykseen. On vielä pohdittava, miten ne kaikki saadaan järkevästi hyödynnettyä,
hän toteaa.
Nykyisin kierrätettäviksi tulee paljolti litium-rautafosfaattiakkuja
ja NCA/NMC-akkuja, mutta muitakin akkutyyppejä on
mahdollista kierrättää. Vaikkapa litium-titanaattioksidiakut ovat
kierrätysmielessä hiukan hankalampia tapauksia, mutta kyllä
sellaistenkin kierrätys onnistuu.
Akun kennotyypillä ei Korkolan mukaan ole juuri merkitystä
akkuja kierrätettäessä.
Tulevaisuudessa kierrätykseen saattaa tulla nykymuotoisten
sähköautoakkujen lisäksi paljon suurempiakin akkukokonaisuuksia,
joiden koko ehkä vastaa auton alustan pintaalaa
ja ovat osa auton rakennetta. Tällaisista voi hyvinkin tulla
uusia haasteita kierrätyksen kannalta.
Stenan ajatuksena on keskittyä sähköakkujen mekaaniseen
kierrätykseen.
Kaikki vastaanotetut akut esikäsitellään. Niistä puretaan
jännitteet ja kaapelit, minkä lisäksi akut tarkastetaan ja luokitellaan
kunnon mukaan.
KUVA: STENA RECYCLING OY
Halmstadin laitoksella akut murskataan hapettomassa
tilassa. Rauta, kupari, alumiini, muovit ja muut helposti kierrätettävät
materiaalit erotellaan, minkä jälkeen jäljelle jää niin
sanottu musta massa. Se kuljetetaan muualle jatkokäsittelyä
varten.
Mustassa massassa on tyypillisesti mukana esimerkiksi erilaisia
harvinaisia maametalleja - kuten kobolttia ja litiumia
– joille on kysyntää uusien akkujen valmistuksessa. Stenan
yhteistyökumppanit ottavat niitä talteen hydrometallurgisen
prosessin avulla.
Vaarallisen jätteen
käsittely edellyttää
aina ympäristölupaa.
Lisälaitoksia suunnitteilla
Suomessa sähköautot ovat vasta alkamassa yleistyä, joten
kierrätykseen tulee vasta suhteellisen pieni määrä sähköakkuja
– nekin pääasiassa vaurioituneista autoista. Korkolan mukaan
akkuja päätyy keräyspisteisiin selvästi enemmän vaikkapa
Norjassa.
Stena-konsernin tarkoituksena on tulevaisuudessa laajentaa
toimintaa rakentamalla toinen Halmstadin laitosta vastaava
kierrätyslaitos Eurooppaan, mutta Ruotsin ulkopuolelle.
Tätä nykyä konsernilla on akkujen kierrätystä kahdeksassa
Euroopan maassa, Korkola mainitsee.
KUVA: STENA RECYCLING OY
Tulevan kakkoslaitoksen sijoituspaikasta ei vielä ole tehty
lopullista päätöstä. Laitos olisi hyvä rakentaa sellaiselle seudulle,
mihin on keskittynyt paljon sähköakkuja valmistavaa
teollisuutta.
Joissakin erikoistapauksissa sähköakkuja on ehkä mahdollista
kierrättää sellaisinaan, ellei uudessa käyttötarkoituksessa
ole haittaa vanhan akun alentuneesta varauskyvystä. Energian
varastointi voi olla yksi vaihtoehto.
Se kuitenkin vaatii vielä paljon työtä, koska kierrätykseen
päätyy monentyyppisiä ja eri-ikäisiä akkuja. Ongelmaksi nousee
erityisesti turvallisuus. Akkujen huolimaton varastointi ja
uudelleenkäyttö on jo aiheuttanut vaaratilanteita ulkomailla.
Vaarallisen jätteen käsittely edellyttää aina ympäristölupaa,
muistuttaa Korkola.
KUVA: STENA RECYCLING OY
Lähivuosina akkujen kierrätystä ja uudelleenkäyttöä saattaa
helpottaa EU:n uusi asetus, joka edellyttää akkujen elinkaaren
seuraamista.
Akkujen esikäsittelyä ja metallien kierrätystä
Fortumin akkuliiketoiminnan johtaja Tero Holländer sanoo, että Suomi on Euroopan ainoa maa, jonka maaperässä on kaikkia nykyisissä litiumakuissa
tarvittavia akkumateriaaleja. Tämä houkuttelee maahan ulkomaisiakin toimijoita.
KUVA: FORTUM
Suomessa uusia sähköautoakkujen kierrätyslaitoksia on rakentanut
myös Fortum, joka on hankkinut lisää asiantuntemusta
vaarallisten jätteiden kierrätykseen muun muassa Ekokemin
yritysostolla vuonna 2016.
Viime aikoina akkuihin erikoistuneita Fortumin akkujen
kierrätys- tai käsittelylaitoksia on perustettu Ikaalisiin, Harjavaltaan
ja Kirchardtiin Stuttgartin lähistölle Saksaan.
Fortum hakee kierrätyspalveluunsa teollisuusasiakkaiden
akkutuotantojätettä sekä käytöstä poistettuja akkuja. Ikaalisten
ja Saksan laitokset ovat esikäsittelylaitoksia, joissa akut analysoidaan
ja esikäsitellään muun muassa purkamalla niiden jännite,
selittää Fortumin akkuliiketoiminnan johtaja Tero Holländer.
Harjavaltaan toukokuussa 2023 valmistunut hydrometallurginen
kierrätyslaitos käsittelee akkujen katodimateriaalijätteitä
ja niin sanottua mustaa massaa Fortumin kehittämällä
prosessilla, jossa muun muassa otetaan talteen nikkeliä
ja kobolttia. Jo ennen tätä kaupallisen mittakaavan laitosta
Fortumilla oli Harjavallassa pienempi akkumateriaaleja kierrättävä
pilottitehdas.
KUVA: FORTUM
Myös litiumia erotellaan jätteistä. Parhaillaan suunnittelemme
Harjavallan käsittelylaitokseen vielä laajennusosaa, joka voisi kahden vuoden päästä myös hoitaa litiumhydroksidin
valmistusta.
Uuden laitoksen käsittelykapasiteettia Fortum ei vielä julkista.
Fortumilla on lisäksi Torniossa kierrätyslaitos. Se on erikoistunut
kierrättämään sellaisia metalliteollisuuden jätevirtoja,
jotka sisältävät akuissa käytettäviä arvokkaita metalleja.
Tiivistä toimintaa Harjavallassa
Akkumateriaalitehdasta Harjavaltaan kaavailee myös saksalainen
kemian alan yhtiö BASF, joka syyskuussa 2023 sai
uudelle tehtaalleen ympäristöluvan ja toiminnan aloittamisluvan
Etelä-Suomen aluehallintovirastolta.
Tulevan BASFin akkumateriaalitehtaan tuotteena on
katodiaktiivisen
materiaalin esiaste, joka kuuluu sähköautoakkujen
raaka-aineisiin. Uusi tehdas on määrä rakentaa Harjavallan
suurteollisuusalueen välittömään läheisyyteen.
Harjavallassa BASF ei kilpaile Fortumin laitosten kanssa.
BASFn tuote on akuissa tarvittavan katodiaktiivimateriaalin
esiaste, niin sanottu pCAM. Suomeen on tulossa paljon
akkuteollisuuden
investointeja, ja juuri Harjavallan alueella
on jo nyt tämän alan osaavaa työvoimaa, sanoo Holländer.
Suomi on Euroopan ainoa maa, jonka maaperässä on
kaikkia nykyisissä litiumakuissa tarvittavia akkumateriaaleja.
Tämä houkuttelee maahan ulkomaisiakin toimijoita.
Materiaalia sähköautoakkujen valmistukseen saadaan
myös akkujen valmistusjätteistä sekä kierrätykseen päätyneistä
vanhoista akuista, joita Suomeen tulee myös Saksasta – muun
muassa Fortumin laitokselta Kirchardtista läheltä Stuttgartia.
Akkuihin tarvittavista
metalleista
uskotaan tulevan pulaa
lähitulevaisuudessa.
KUVA: FORTUM
Raaka-aineet hupenevat
Akkuihin tarvittavista metalleista uskotaan tulevan pulaa lähitulevaisuudessa.
Holländerin arvion mukaan sähköakkuja tarvitaan aikanaan sähköautojen ohella myös vetykäyttöisiin ajoneuvoihin.
Lisäksi akuilla on käyttöä energian varastoinnissa, sähköverkon
tasapainottamisessa ja vesivoimalaitosten hybridiratkaisuissa.
Niinpä sekä akkujen tarve että akkuteollisuus lisääntyvät
Euroopassa, minkä seurauksena esimerkiksi litiumille ja
nikkelille tulee paljon kysyntää.
Tällä hetkellä käytännöllisesti katsoen kaikki akkujen aktiivimateriaaleissa
käytettävät metallit voidaan ottaa talteen ja
kierrättää. Tulevaisuudessa pystyttäneen kierrättämään myös
akuissa olevat elektrolyyttinesteet kemianteollisuuden raakaaineiksi,
Holländer pohtii.
Kierrätyksestä saatavilla raaka-aineilla voidaan parantaa
Euroopan oman akkuvalmistuksen toimintaedellytyksiä.
Kaikkia sähköakkuja ei tarvitse valmistaa Euroopan ulkopuolella,
vaikka täällä ei pystytäkään louhimaan kaikkia
akuissa käytettäviä materiaaleja. Tulevaisuudessa akuista kierrätetyt
metallit täyttävät useiden kymmenien prosenttien osuuden
akkumetallien tarpeesta, korostaa Holländer.
KUVA: FORTUM
Teknologiat kehittyvät
Takavuosina akkujen kierrätys on paljolti ollut pienen mittakaavan
toimintaa, jossa on keskitytty esimerkiksi kuluttajien paristojen
sekä pienakkujen keräämiseen ja kierrättämiseen.
Monilla laitoksilla on sovellettu termistä käsittelyä, jolla ei
saada kaikkia materiaaleja talteen. Fortum on kehittänyt sähköautoakkujen
kierrätykseen nykyaikaista prosessia, joka on
myös ympäristöystävällinen. Olimme liikkeellä jo varhaisessa
vaiheessa, Holländer kehaisee.
Akkujen kierrätyksessä on olennaista kiinnittää huomiota
myös vaarallisen jätteen oikeanlaiseen kuljetukseen ja säilytykseen.
Alalla tarvitaan siis pitkäjänteistä kehitystyötä, mutta sen
lisäksi valmiuksia reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja
akkutekniikoihin.
Teksti: Ari Mononen