Energialähteet ja polttoaineet (Vetyteknologia, polttokennot)
Energiamarkkinat
Energian tuotanto, jakelu ja varastointi
Vetyvyöry on täällä
Vihreä vety tuo Suomeen mahdollisesti jopa 10 miljardin euron investoinnit. Tällä hetkellä 23 hanketta on lupaavasti vetyputkessa ja odotukset sitä myöten suuret.
VALTAKUNNAN ENSIMMÄISEN ison vihreän vetylaitoksen
rakentaminen sai starttinsa tammikuussa Harjavallassa.
Perässä tulevat mm. Kokkola, Naantali, Lahti, Tampere ja Pori.
Vaikka vedyn äkillinen läpimurto vaikuttaa sensaatiomaiselta
uutiselta, on hyvä muistaa, että useimmista hankkeista ei vielä ole tehty konkreettista investointipäätöstä. Moni hanke on
vielä suunnittelupöydällä tai rahoitusta vailla.
Mutta vaikka jokainen projekti ei maaliin asti pääsisikään,
on nyt silti tekeillä jotain ennennäkemätöntä. Antti Arasto,
VTT:n energia- ja vetytutkimusalueen johtaja, on vaikuttunut viimeaikojen
kehityksestä:
Hienoa, että näin monta hanketta on lähtenyt liikkeelle.
Investointeja vetyyn on toivottu jo jonkin aikaa ja on mahtava
nähdä näin iso määrä hankkeita käynnistymässä, Arasto
toteaa.
Suomessa
vetytalouden
kehittymistä kirittää
nykyinen geopoliittinen
tilanne.
Vetytalous on globaali ilmiö
Vetytalouden nähdään tulevaisuudessa nousevan osaksi kehittyneiden
hiilineutraalien yhteiskuntien energiajärjestelmiä,
teollisuutta ja liikennettä. Vetytaloudessa on odotettavissa
tiukka kansainvälinen kilpailu eri teknologioiden välillä, ja valmisteilla
on tuhansia vetyhankkeita Euroopassa ja kansainvälisesti.
Araston mukaan Suomella on erinomaiset edellytykset
menestyä vetykilpailussa, jossa keskeisiä kilpakumppaneita
ovat muut Pohjoismaat, USA, Saksa ja esimerkiksi vedyntuotannon
tutkimuksessa Suomen kanssa kilpaileva Japani.
Suomella on hyvät asemat, mikäli se vain pelaa korttinsa
oikein. Meillä on monipuolista vetyyn liittyvää osaamista, jolla
vauhdittaa vihreää siirtymää.
Suomessa vetytalouden kehittymistä kirittää nykyinen
geopoliittinen tilanne ja sen myötä tarve vähentää tuontienergiariippuvuutta.
Maan kansallista energiaturvallisuutta,
energiaitsenäisyyttä
ja kilpailukykyä on energiakriisin myötä
tarve kehittää nopeutetusti.
Vetytutkimusfoorumi yhdistää tutkijat
Tutkimuslihasta on myös pyritty vahvistamaan. Viime keväänä
perustettiin vetytutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on edistää
kotimaista vetyosaamista yhteisillä tulevaisuusvisioilla
sekä edustaa akateemisia toimijoita muiden alojen rinnalla.
VTT starttasi Hydrogen Research Forum Finland -foorumin
yhdessä useiden kentällä toimivien tutkimus- ja koulutustahojen
kanssa, tähtäimessään menestys kansainvälisillä vetymarkkinoilla.
Halusimme luoda yhteisen keskustelufoorumin, jotta
alan tutkimusta voidaan viedä kotimaisin voimin eteenpäin,
toteaa Arasto.
Vetyyn liittyvässä
tutkimuksessa eri
toimijoiden yhteistyö on
erityisen tärkeää.
Kokoaan suurempi
Riittävän laaja ja korkeatasoinen tieteellinen pohja on perusedellytys
mullistavien innovaatioiden ja toimivien sovellusten
syntymiselle.
Vetyyn liittyvässä tutkimuksessa eri toimijoiden yhteistyö
on erityisen tärkeää, sillä sen tukemana Suomi voi lunastaa
paikkansa kokoaan merkittävämpänä toimijana räjähdysmäisesti
kasvavalla globaalilla vetymarkkinalla, pohtii Arasto.
Suomen vetytutkimusfoorumin kumppanit kattavat koko
vedyn arvoketjun, mikä tarjoaa vahvan ja helposti saatavilla
olevan tietopohjan, joka edistää Suomen asemaa kansainvälisessä
vety-yhteistyössä.
Suomen vetytutkimusfoorumissa mukana ovat Aalto Yliopisto,
LUT-yliopisto, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Åbo
Akademi, Jyväskylän, Turun, Tampereen ja Vaasan yliopistot
sekä Oulun yliopisto, joka aluksi koordinoi foorumin toimintaa.
Näytön paikka on nyt
Vetysiirtymä on synnyttänyt laajan kirjon eri lähtökohdista
toimivia verkostoja, kuten yritystoimijoiden muodostama
Suomen Vetyklusteri.
Araston mukaan kotimaisten vetyreferenssien hankkiminen
on erittäin tärkeää vientimielessä, jotta Suomi voi viedä
maailmalle vetyyn liittyvää teknologiaosaamista.
Ensimmäinen ei tarvitse aina olla, mutta ensimmäisten
joukossa kuitenkin. Tälle teknologialle on suuri tarve kansainvälisesti
ja jos Suomi pystyy sitä valmistamaan ja viemään
ulkomaille, kyseessä on merkittävä avaus.
Vetyverkko työn alle
Samalla rakennetaan tarvittavaa infraa. Kesällä tehtiin päätös
kansallisen vetyverkon rakentamisesta. Valtion kokonaan
omistama Gasgrid Finland Oy saa tontilleen vedyn siirtoinfrastruktuurin
ja siihen liittyvän vetymarkkinan kehittämisen
Suomessa. Yhtiö perustaa tehtävää varten tytäryhtiön, Vety-
Verkko Oy:n.
Julkisin toimin on tarkoitus myös synnyttää vähähiilistä
vedyn tuotantokapasiteettia sekä vauhdittaa vähähiilisen
vedyn hyödyntämistä teollisuudessa, liikenteessä ja energiamarkkinoiden,
erityisesti sähkömarkkinoiden tasapainottamisessa.
Kaasujärjestelmän siirtokyky on huomattavasti sähköjärjestelmää
suurempi ja tätä siirtokykyä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi
sähköllä tuotettujen vähähiilisten kaasujen, kuten juuri
vedyn, siirtämiseen. Samalla se tarjoaisi arvokasta joustavuutta
sähköjärjestelmään.
Hallituksen mukaan laaja ja nopeasti kehittyvä tuulivoimakapasiteetti
on omalta osaltaan ollut luomassa erinomaisia
puitteita vetyinnovaatioiden käyttöönotolle ja hyödyntämiselle.
Salaisuus ei ole sekään, että tuulivoima toimii ankkurina
uusille vetyhankkeille.
Euroopan komission valmisteilla olevan kaasumarkkinalainsäädännön
yhteydessä julkaisemat vetymarkkinoiden lainsäädäntöehdotukset
avaavat selkeät puitteet vetyverkonhaltijan
toiminnalle ja roolille, kun nykyisiä siirtoverkonhaltijoita
koskevia säännöksiä laajennettaneen koskemaan myös vetyverkonhaltijoita.
Historiaa Harjavallassa
Mutta mennään vielä hetkeksi Harjavaltaan, jonne P2X
Solutions
rakentaa 70 miljoonan euron vihreän vedyn ja synteettisen
metaanin tuotantolaitosta. Kun laitoksen peruskiveä
muurattiin paikkakunnalla 20. tammikuuta, ilmassa oli suuren
teollisuusjuhlan tuntua.
Mutta mistä sitten tarkalleen ottaen oikein on kysymys?
– P2X alkaa valmistaa vihreää vetyä täysin päästöttömästi
elektrolyysillä vedestä uusiutuvilla energialähteillä. Osan tuottamastaan
vihreästä vedystä yhtiö jatkojalostaa uusiutuviksi
synteettisiksi polttoaineiksi, kuten synteettiseksi metaaniksi.
Vastikään eli vuonna 2020 perustetun P2X Solutionsin toimitusjohtaja
Herkko Plit totesi tammikuisessa peruskivenmuuraustilaisuudessa,
että investointi Harjavaltaan on askel
kohti päästötöntä hyvinvointiyhteiskuntaa.
Ensimmäinen suuren luokan vetylaitos luo kansallisesti ja
kansainväliselläkin tasolla merkittävää osaamista Suomeen
sekä työllistää lukuisia osaajia liiketoiminnan ja arvoketjun eri
osa-alueilla, Plit summaa.
Vetyvallankumouksen lähtölaukaus?
Samassa tilaisuudessa elinkeinoministeri Mika Lintilä hehkutti,
että Satakunnasta alkaa vetyhankkeiden vahva esiinmarssi.
Tämä on osa sitä myönteistä muutosta, joka energiaalalla
on menossa, mutta joka on vielä jäänyt energiakriisin
varjoon. Tosin siksi ympäristösyiden rinnalla vihreää siirtymää
vauhdittaa korostetusti myös energiaomavaraisuus, toteaa
Lintilä.
Ensimmäinen ei tarvitse
aina olla, mutta
ensimmäisten joukossa kuitenkin.
Pitää myös muistaa, että markkinoilla on kysyntää esimerkiksi
vihreälle teräkselle, jonka tuottamisessa vedyllä on merkittävä
rooli, Lintilä lisää.
P2X Solutionsin hallituksen puheenjohtaja Esa Härmälä
katsoo, että laitos avaa suomalaisen vihreän vedyn markkinan
valmistuessaan vuonna 2024.
Uskomme, että tämä Harjavallan laitos on vasta ensi
askel kehityksessä, joka johtaa Suomen eurooppalaisen vetytalouden
huipulle, summaa Härmälä.
Kymmenen vuoden roadmap
Kapasiteetiltaan 20 MW:n laitos vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä
noin 40 000 tonnia vuosittain. Lisäksi Euroopan
komissio on valinnut laitoksen tärkeiden yhteiseurooppalaisten
IPCEI-vetyhankkeiden listalleen.
Yhtiön tavoitteena on seuraavan 10 vuoden aikana rakentaa
1 000 MW:n edestä elektrolyysikapasiteettia. Seuraavien
laitosten suunnittelu on jo alkanut.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Pixabay
Valtioneuvoston selvitys: Vetytalous vetämään vientivankkureita
VETYTALOUDELLA TAVOITELLAAN hiilidioksidipäästöjen
vähentämistä aloilla, joilla muiden keinojen käyttö on
erityisen haasteellista. Tällaisia kohteita löytyy mm. teräsja
kemianteollisuudesta, lento- ja meriliikenteestä sekä raskaasta
tieliikenteestä.
Vetysiirtymä Euroopassa edellyttää tällä hetkellä voimakkaita
poliittisia ohjauskeinoja, koska vety ja siitä jalostetut
sähköpolttoaineet eivät ole toistaiseksi kilpailukykyisiä fossiilisiin
vastineisiinsa verrattuna.
Suomen tulee varmistaa edellytykset teollisuuden vetytalouteen
suuntautuville investoinneille ja luoda selkeät tavoitteet
ja toimenpidesuunnitelma vetyratkaisujen käyttöönotolle
eri sektoreilla.
Suomelle vetytalous näyttäytyy vientiteollisuuden mahdollisuutena,
koska Suomessa on valmiiksi vähähiilinen sähköntuotantokapasiteetti,
valtava tuulivoiman lisärakennuspotentiaali
ja vahva sähkön kantaverkko. Näitä vihreitä valttikortteja
voidaan hyödyntää vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantoon
sekä kotimaan kysyntää että vientiä varten.
Suomen nykyisen teollisuuden ja liikenteen potentiaalinen
kysyntä edustaa murto-osaa vedyn ja sähköpolttoaineiden
koko tuotantopotentiaalista. Suomeen kannattaa rakentaa
ensisijaisesti lisää korkean jalostusasteen tuotteita valmistavaa
ja hiilineutraaliin tuotantoon perustuvaa vientiteollisuutta,
joka käyttäisi sähköä ja puhdasta vetyä. Tämän
lisäksi Suomessa kannattaa hyödyntää mahdollisuudet vastata
kotimaisella vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotannolla
kansainväliseen kysyntään.
Vedyn ja sähköpolttoaineiden tuotantoon tähtääviä projekteja
on liikkeellä tuhansittain yksin Euroopassa. Vetytalouden
nopea kansainvälinen kasvu alkaa, kun EU-lainsäädäntöön
liittyvät epävarmuudet saadaan ratkaistua ja vetytaloutta
edistäviä toimenpiteitä otetaan lisääntyvästi käyttöön eri
maissa. Suomen kannattaa siksi panostaa vientiteollisuuden
kilpailukykyä edistäviin toimenpiteisiin hiilineutraalien tuotteiden
tuotantoon tähtäävien teollisten investointien suuntaamiseksi
Suomeen.
Lisää suuntaviivoja saadaan varmasti Suomen virallisesta
vetystrategiasta, joka on parasta aikaa työn alla.
Teksti: Sami J. Anteroinen
Lähde: Vetytalous – mahdollisuudet ja rajoitteet -raportti. Valtioneuvoston
selvitys- ja tutkimustoiminta, 3/2022.