Energiainfra ja uudet energiateknologiat
Energialähteet ja polttoaineet
Suunnittelu- ja konsulttipalvelut
Tuulivoima
Ympäristöteknologia
Kalajoen satama on valmiina tuulivoimalogistiikkaan
Kalajoen satamasta on tullut logistinen keskipiste saha- ja puuteollisuuden ohella myös projekti- ja tuulivoimayhtiöiden toimitusketjuille. Tuulivoimakuormausten lisääntyminen on tulosta satamapalveluiden määrätietoisesta kehittämisestä, jota Kalajoen Satama Oy tekee sidosryhmiensä kanssa.
Kalajoella sijaitsee Perämeren suurimpiin kuuluva sahatavarasatama. Kalajoen satama Oy:n liikevaihdosta suuri osa muodostuu saha- ja puutavarakuormauksista. Toisena painopistealueena satamayhtiön kasvustrategiassa on tuulivoimaliiketoiminnan logistiikka, ja siihen liittyen sataman palvelukykyä on parannettu hyvin tuloksin.
Satamayhtiö kehittää aluetta ja palveluita yhteistyössä sidosryhmiensä kanssa, ja operaattorien kautta myös asiakkaiden toiveet tulevat kuulluiksi. Suurista yrityksistä riippumattomana toimijana Kalajoen satama pystyy palvelemaan kaikkia asiakkaitaan yhtäläisesti.
Olemme tehneet kaiken mahdollisen, jotta voimme varmistaa tuulivoima- ja projektitoimittajille sujuvan ja kustannustehokaan palvelun läpi koko toimitusketjun. Liiketoimintamme kasvaa hyvin ja olemme päässeet mukaan myös tuulivoimaprojekteihin, Kalajoen satama Oy:n toimitusjohtaja Petri Nikupeteri sanoo.
Kulkuyhteydet sopivat tuulivoimalakuljetuksille
Kokkolan ja Raahen puolivälissä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan Kalajoen sataman ehdoton valtti ovat erinomaiset liikenneyhteydet, joiden ansiosta satama sopii hyvin tuulivoimalakuljetuksiin.
Satamasta on vain viisi kilometriä E8-valtatielle, ja sen kautta on lähes esteetön kulku niin etelään, pohjoiseen kuin sisämaahankin päin. Matka jatkuu Kalajoelta eteenpäin helposti ja nopeasti.
Maantieyhteytemme ovat huippuluokkaa. Kasitie on suoran Satamatien päässä, ja sen varressa on tehtävä vain yksi käännös, Nikupeteri kertoo.
Suuret kuormaukset ja kuljetukset onnistuvat
Kalajoen sataman materiaalinkäsittely- ja nostokapasiteettia on lisätty suuria projekti- ja tuulivoimakuormauksia varten.
Satamassa on käytössä kaksi suurta satamanosturia, joilla voidaan käsitellä jopa sata tonnia painavia taakkoja. Myös satamaoperaattoreiden kurottajat soveltuvat painavien taakkojen käsittelyyn.
Satama-alueella liikennöintiä on helpotettu uudistamalla portteja. Nykyisin alueelta pääsee ulos helposti kahta reittiä, mikä vähentää kääntymisen tarvetta.
Suurten rahtien välivarastointi on tärkeä lisäpalvelu. Olemme kasvattaneet satamakenttiä entisestään. Laajennettavia varastointialueita on nykyisin yhteensä noin 15 hehtaaria, Nikupeteri kertoo.
Vastuullinen vihreä satama
Nikupeterin mukaan Kalajoen satamassa toimitaan kaikin puolin vastuullisesti.
Satamaoperaattorit Rahjan Huolinta Oy ja Oy Blomberg Stevedoring Ab takaavat osaltaan satamapalveluiden sujumisen. Niiden kokeneet ja osaavat käsittelijät toimivat tehokkaasti, ja yhteiset turvallisuuskäytännöt varmistavat sujuvan toiminnan.
Kalajoen satama on täysin vihreä. Emme käsittele lainkaan vaarallisia aineita ja tehostamme jatkuvasti energiankäyttöä alueella. Esimerkiksi valaistusta on päivitetty energiaa säästäväksi ja suunnitteilla on aurinkopaneelien asentaminen suurten satamarakennusten katoille, Nikupeteri kertoo.
Lisätietoja: portofkalajoki.fi
Teksti: Riikka Autio / Viuleva Group Oy