Energialähteet ja polttoaineet (Tuulivoima)
Käyttö ja kunnossapito
Suunnittelu- ja konsulttipalvelut (Neuvontapalvelut, kuntokartoitukset, energiatodistukset)
Tuulivoima
Kestääkö tiestö tuulivoimaprojektin kuljetusrumban?
Porilainen West Coast Road Masters tekee kantavuusmittauksia tuulipuistojen ja erikoisreittisuunnittelun tueksi ja suorittaa rakentamisen aikaisiin mittauksia tuulipuistoissa.
Toimitusjohtaja Juha-Matti Vainio kertoo, että laajan yhteistyöverkostonsa kautta yritys pystyy palvelemaan lähes kaikissa tiestöllä tehtävissä mittauksissa ja inventoinneissa.
Me pyrimme aina löytämään sen asiakkaan kannalta parhaimman ratkaisun – ja meillä on tässä apuna kokenut tiimi ja kova kalusto, hän toteaa.
Toukokuussa 2012 perustettu West Coast Road Masters Oy on tehnyt tuulipuistomittauksia ja kantavuusmittauksia heti alusta asti. Kun 2010-luvun tuulivoimabuumi pääsi vauhtiin Länsi-Suomessa, yritystä on tarvittu moneen projektiin selvittämään, kestävätkö tiet painavia projektikuljetuksia.
Tuulivoimayhtiöt, sähköyhtiöt ja ELY-keskukset ovat ottaneet tiiviisti yhteyttä, kun on tutkittu ja vertailtu eri reittejä, Vainio kertoo.
Testattua teknologiaa
Syömähampaina yrityksellä on kolme pudotuspainolaitetta ja kolme levykuormituslaitetta.
Me käytämme kantavuusmittauksissa KUAB FWD 50 -pudotuspainolaitetta ja talon kolmas laite saatiin nyt keväällä 2021, Vainio kertoo.
Vainio tuntee ruotsalaisvalmisteisen KUAB:in jo vuodesta 1986 lähtien, jolloin hän aloitti kantavuusmittaukset silloisen TVH:n palveluksessa. Pudotuspainolaitteella mitatut taipumat ja niistä laskettu kantavuus kuvaavat hyvin tien pinnan ja rakenteen kykyä vastustaa pysyviä muodonmuutoksia.
KUAB-pudotuspainolaitteen tierakenteeseen aiheuttaman kuormituksen kesto on noin 22 metriä sekunnissa – ja se vastaa hyvin raskaan liikenteen aiheuttamaa kuormitusvaikutusta, taustoittaa Vainio.
Tarvitaanko paksumpi rakennekerros?
Laitteen keräämistä mittaustuloksista lasketaan laskentaohjelmistoilla tien kantavuus, jolloin samalla selviävät rakenteen mahdolliset kantavuuspuutteet. Mitoitusohjelmistoilla lasketaan asiakkaan kantavuusvaatimuksen saavuttamiseksi tarvittava rakennekerroksen lisäämistarve, kertoo Vainio.
Pudotuspainolaitteella tehtävä kantavuusmittaus on nopea ja edullinen tapa varmistua kohteen kuormituskestävyydestä.
Levykuormituskokeita varten taas tarvitaan erillinen levykuormituslaite, jolla kuormitetaan rakennetta tonnin välein kuuden tonnin maksimikuormaan asti.
Levykuormituslaitteella mitataan tuulipuistoissa nostoalueet ja myllyjen perustukset.
Käymme tekemässä kantavuusmittauksia myös tuulipuistojen huoltoja varten ennen nosturin tuomista nostokentälle. Näin varmistetaan nostoalueen kantavuus, kertoo Vainio. Lisäksi pudotuspainolaitemittauksella tarkastetaan nostoalueelle johtavan tiestön kantavuus.
Taipumat kirjataan ylös jokaiselta kuormitukselta ja saaduista kantavuusarvoista lasketaan tiiviyssuhde, kuvailee Vainio prosessia.
Rakennekerroskairaus kertoo mitä tie on syönyt
Tiehommissa tarvitaan myös rakennekerroskairaa, jota käytetään mm. katu- ja tiealueilla vaurioituneiden kohtien rakennekerrospaksuuden ja materiaalien määrittämiseen ja näytteenottoon.
Tien rakennekerrosten paksuudet mitataan ja kuvataan ikkunanäytteenottimessa. Näin selviää, onko tiepäällysteen alla pehmeiköitä, kertoo Vainio.
Meillä on myös PANK-hyväksytty, vuonna 2016 perustettu kiviainelaboratorio tutkimuksia varten.
Kalusto ja nuppiluku kolminkertaistunut
West Coast Road Masters Oy:n kasvua kuvaa se, että yrityksen aloittaessa lähes 10 vuotta sitten tallissa oli vain yksi levykuormituslaite ja yksi pudotuspainolaite. Samaan tapaan työntekijöitä oli tuolloin kaksi, kun nyt on kuusi.
Toiminta on laajentunut koko ajan. Nyt toimimme joka puolella Suomea ja myös Ruotsissa on käyty tekemässä mittauksia. Yrityksen tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluvat erilaiset projektit laajemminkin Pohjoismaissa – ja myös Virossa.
Kun mennään pitemmälle 2020-luvulle, niin näyttää siltä, että tarve tämän tyyppisille palveluille jatkuvasti kasvaa. Meillä on vaadittava asenne ja ammattitaito olla tukemassa tuulivoimaprojekteja hyvin monipuolisesti.
Teksti: Sami J. Anteroinen