Energiatuotanto ja -jakelu (Diesel- ja ottomoottorit, Varavoimajärjestelmät ja -laitteet)
Ympäristöteknologia
Siirrettävien varavoimakoneiden päästömääräykset kiristymässä
Siirrettävien työkoneiden päästömääräykset ovat tiukentuneet viime vuosina merkittävästi. Esimerkiksi dieselöljyä polttoaineena käyttäviin työkoneisiin on kohdistettu melko jyrkkiä säädöksiä viime vuosikymmenen aikana. Viimeisimmät siirrettäville varavoimakoneille asetetut tiukat päästövaatimukset tulevat voimaan vuosina 2020–2021, kahden vuoden siirtymäkauden jälkeen.
Ympäristöystävällisyys ja ekologisuus ovat maailmanlaajuisia trendejä. Myös Euroopan Unioni pyrkii ohjaamaan valtioita ympäristöystävällisemmiksi asettamalla tiettyjä päästörajoituksia. Uusilla EU-säädöksillä rajoitetaan ensisijaisesti typenoksidien ja pienhiukkasten päästöjä ilmakehään. Vuoden 2017 alussa vanha direktiivi 97/68/EC kumottiin ja korvattiin asetuksella (EU) 2016/1628. Säädös koskee siirrettäviä työkoneita, joihin kuuluvat myös siirrettävät varavoimakoneet – vaikkapa trailerikoneet.
Tähän säädökseen pohjautuva Stage V -päästöluokka, joka koskee myös häkä-, hiilivety- ja ammoniakkipäästöjä, otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa. Taulukko 1 kuvaa typenoksidien ja pienhiukkasten päästövaatimusten kiristymistä Euroopassa päästöluokittain.
Kuitenkin uuden hiukkaspäästöluokan mukaiset päästörajat tulevat voimaan vasta kaksi vuotta kestävän siirtymäkauden jälkeen. Siirtymävaiheen vuoksi varavoimakonevalmistajat voivat yhä toimittaa myös Stage 3A -päästöluokiteltuja varavoimakoneita vielä kaksi vuotta siirtymäkauden alkamisesta. Siirtymävaiheen päätyttyä myynnissä olevien siirrettävien varavoimakoneiden on oltava päästöluokkaa Stage V.
Uusissa Stage V -varavoimakoneissa on AdBlue-tankki sekä muuta lisäteknologiaa. Myös laitteiden fyysinen koko ja paino kasvavat. Nykyään Stage V -päästönormin mukaiset varavoimakoneet ovat suunnilleen kolme kertaa kalliimpia kuin Stage 3A -mallit.
Tehoalueen 56–130 kW (Stage 3A) ulkopuolella toimivia malleja saa tuoda EU:n markkinoille 30.6.2020 asti edellyttäen, että moottori on valmistettu ennen vuotta 2019.
Vastaavasti tehoalueella 56–130kW (Stage 3A) toimivia malleja saa tuoda markkinoille 30.6.2021 asti, jos niiden moottori on valmistettu ennen vuotta 2020.
Esimerkiksi kW-set Oy:llä on tarjota vielä monessa kokoluokassa vuosina 2018 ja 2019 valmistettuja moottoreita, kW-set Oy:n myynnissä toimiva Jimi Nurmi kertoo.
Esimerkiksi vuoden 2019 moottoreilla varustettuja malleja on saatavilla 30.6.2021 asti tai kunnes moottorit loppuvat tehtaan varastosta. Edullisempia malleja ehtii siis hankkia ennen siirtymäajan umpeutumista, mutta myös Stage V -päästöluokitettuja varavoimakoneita on jo myynnissä.
Lisätietoja: www.kwset.fi
Taulukko 1. EU:n päästörajat typenoksideille ja pienhiukkasille eri päästöluokissa.
Taulukko 2. Uusien päästövaatimusten voimaantulo eri teholuokissa.