Bioenergia, Energiainfra ja uudet energiateknologiat, Energialähteet ja polttoaineet, Hankkeet, projektit ja rahoitus

Alianssimallista kuoriutui "innovaatiotehdas"

Naantalin uusi voimalaitos on hieno esimerkki tinkimättömän suunnitelmallisuuden siunauksellisuudesta

artikkelikuva: Alianssimallista kuoriutui "innovaatiotehdas"

NAANTALISSA RAKENNETAAN monipolttoainevoimalaitosta vahvassa myötätuulessa, kun hanke kääntyy loppusuoralleen. Allianssimalli on poikinut innovaatioita pitkin matkaa - ja Rakennuslehden Vuoden Työmaa -palkinto tuli vuoden 2016 lopussa. Raadin arvosteluperusteluina olivat hankkeeseen liittyvien henkilöiden korkea ammattitaito niin rakennuttajan, suunnittelijoiden kuin rakentajienkin osalta, hyvä henki työmaalla, erinomainen työturvallisuuden taso sekä innovointi. Valmista odotetaan syksyllä 2017.

Naantalin CHP-voimalaitos tuottaa maksimissaan 235 MW kaukolämpöä Turun talousalueelle ja 150 MW sähköä. Laitoksen biopolttoaineosuus on käynnistysvaiheessa 40 prosenttia ja tavoitteena on nostaa se myöhemmin 60-70 prosenttiin. Voimalaitoksen investointikustannus on 260 miljoonaa euroa.

Vahvasti vihertävä voimalaitos toteutetaan rakentamisen osalta allianssimallilla, jossa asiat ratkotaan yhdessä. Tilaaja (Turun Seudun Energiantuotanto), suunnittelijat (A-Insinöörit Suunnittelu Oy, Insinööritoimisto AX-LVI Oy) ja toteuttaja (YIT Rakennus Oy) istuvat ikään kuin samalla puolella pöytää ja hanke on alusta asti ollut yhteinen.

Rima korkealla jo startissa
Ennen rakentamista tilaaja pohti hyvin tarkkaan, mitä rakennustyömaalta ja sen tuloksista oikeasti odotetaan. Innovaatioita tehtiin jo allianssin kehitysvaiheessa ja ideointia toteutuksessa. Tapani Bastman, Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja, toteaa että TSE on pyrkinyt siirtämään odotukset itse tekemiseen - ja odotukset ovat täyttyneet.

"Tavoitteet eivät missään vaiheessa olleet matalia, joten olen siinäkin mielessä erittäin tyytyväinen", Bastman toteaa. Naantalissa ei myöskään voitu ottaa opiksi muiden tekemisistä vastaavanlaisissa projekteissa, koska kyseessä on ensimmäinen teollisuusallianssi Suomessa. Bastman myöntää, että mallin puitteissa jouduttiin miettimään "valtavasti asioita", joita ei ollut muualla tehty.

Kysymyksiä startissa olikin paljon: Mitä rakentamisesta otetaan allianssimalliin mukaan? Millaista allianssia toteutetaan? Miten kaikesta viestitään esimerkiksi päälaitetoimittajalle ja varmistetaan, että viestit kulkevat myös toiseen suuntaan?

Bastman puhuu "rajapinnoista", joiden toimivuus piti suunnitella tarkasti. "Tunnistimme, että vastaan voi tulla isoja yllätyksiä, mutta näin ei ole käynyt. Rakentaminen on edennyt äärimmäisen hyvin", Bastman sanoo.

Big Room toimii
Innovointia varten hankkeessa on omat työkalut ja jatkokehitykseen ja toteutukseen on viety yli 200 ideaa, joiden avulla on säästetty aikaa ja euroja. Myös turvallisuus, työhyvinvointi, työn laatu ja ympäristö ovat hyötyneet "keksinnöistä". Ideoiden käsittely on järjestelmällistä, sillä ne käytiin läpi kuukausittain allianssin johtoryhmässä, jossa valitaan paitsi toteutettavat myös palkittavat innovaatiot. Hankkeen "big roomissa" on ideoitu vahvasti koko prosessin ajan.

Yksi esimerkki työmaan arkea parantavista innovaatioista on rakennustyömaan putkisilta, jolle keksittiin optimaalisempi reitti. Tämän ansiosta putkimäärät vähenivät ja myös kaapeleiden reittiä päästiin lyhentämään. Innovaatiotehtaalle on tunnusomaista, että se ottaa kehittämiseen mukaan koko työmaan, kirvesmiehiä ja asentajia myöten.

Myös kustannuksissa uhataan jäädä alle budjetin, ja osittain tehostetun suunnitelmallisuuden takia. Työmaa rakentaa vain sitä, mitä oikeasti tarvitaan; hukkaa jää huomattavasti pois eikä mitään ylimääräistä tarvitse tilata "varmuuden vuoksi".

Biopolttoainetta, kiitos!
Innovaatioita löytyy tietysti myös itse voimalaitoksesta. Koko projektin "kruununjalokivi" on Valmetin kiertoleijuteknologiaa hyödyntävä monipolttoainekattila, jonka höyryteho on 390 megawattia. Toimitukseen kuuluu myös savukaasujen puhdistuslaitteisto. Laitoksen kokonaiskustannuksesta kattila haukkaa arviolta kolmanneksen.

Monipolttoaineratkaisun johdosta voimalaitosyksikön polttoainepohjaa voidaan vaihdella joustavasti tarpeen mukaan ja seoksena käyttää biomassojen, turpeen ja hiilen erilaisia seossuhteita. Kattilan mitoituksessa on edellytykset jopa sataprosenttiselle biopolttoaineen käytölle, mutta tämä edellyttäisi lisäinvestointeja korroosiota vähentävien lisäaineiden käyttöön.

Kattilalaitoksen hyötysuhde on noin 92 prosenttia ja voimalaitoksen rakennusaste on 58 %. Näin korkeat arvot perustuvat tehokkaaseen kiertoleijuteknologiaan ja toteutettuihin prosessiteknisiin ratkaisuihin, joiden ansiosta aikaansaadaan pienet häviöt.

Kattilateknologian lisäksi Valmet toimittaa voimalaitokseen automaation. Valmetin automaatioratkaisu varmistaa laitoksen korkean käytettävyyden ja tarjoaa hyvät työkalut monimutkaisen prosessin ohjaamiseen. Siemens taas toimittaa projektiin kaksipesäisen välitulistuskaukolämpöturbiinin ja generaattorin oheislaitteineen, sekä lisäksi turbiinin säätö- ja suojausjärjestelmät, kaukolämmön vaihtimet ja esilämmittimet.

Kun aikataulut pitivätkin
Raumaster Oy toimittaa uuteen voimalaitokseen biopolttoaineen vastaanotto- ja käsittelyjärjestelmän, joka sisältää polttoainekentän vastaanottoasemat, seulonnan ja murskauksen sekä kuljetuksen uuteen polttoainevarastoon ja sieltä edelleen kuljettimet voimalaitokselle.

Petri Laitonen Raumaster Oy:stä kertoo heinäkuun alussa, että Raumasterin asennukset ovat valmiit ja käyttöönotto on meneillään. Laitosen mukaan koko projektin intensiivisin työvaihe Raumasterin kannalta oli heti projektin alussa:

"Tällöin layoutit alkoivat jalostua detaljeiksi, joilla oli vaikutusta muidenkin toimijoiden suunnitteluun, esimerkiksi betonisuunnitteluun. Paikkansa pitävän lähtötiedon saaminen ajoissa kaikkien tarvitsijoiden käyttöön on mielestäni ollut tärkeä tekijä projektin onnistumiselle", Laitonen toteaa.

Suurimmat haasteet liittyivät myös juuri tähän työvaiheeseen, kun toimitusrajojen hallinta ja detaljit piti varmistaa vedenpitävästi ja varmistaa, että asennusvaiheessa homma sujuu.

"Vuoden Työmaa" on Laitosen mukaan nimensä veroinen: projekti on rullannut hienosti eteenpäin ja tilaajan kanssa sovitut asiat ovat pitäneet. Itsestäänselvyyksiä nämä asiat eivät ole koskaan ja sen tähden Laitonen ei epäröi suitsuttaa kiitosta.

"Kun on pysytty aikataulussa puolin ja toisin, niin meidänkin asennukset ovat päässeet etenemään hyvin ja valmistuivat etuajassa."

Teksti: Sami J. Anteroinen
Kuvat: Alianssi-polte

UUTISVIRTA




Seuraa Enertec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »