Energian tuotanto, jakelu ja varastointi (Akkuvoimalaitokset, akkuvarastot)

Litium-akut vastaavat hyvin Smart Gridin vaatimuuksiin

artikkelikuva: Litium-akut vastaavat hyvin Smart Gridin vaatimuuksiin

MAAILMASSA KÄYTETÄÄN sähköä noin 14 terawattituntia päivässä ja muutaman vuosikymmenen päästä tarve on todennäköisesti kaksinkertainen. Esimerkiksi ladattavien koneiden, kuten sähköautojen, määrä kasvaa koko ajan. Myös sähköverkkojen virransyöttöjärjestelmissä hyödynnetään yhä enemmän uusiutuvia energialähteitä. Tänä päivänä niin sähköverkot kuin akkutekniikat joutuvat vastaamaan yhä tehokkaammin elinympäristömme vaatimuksiin.

"Litium-akuilla voidaan toteuttaa kevyempiä ja pienempiä energiavarastoja kuin perinteisillä lyijy- ja NiCd-akuilla. Suuret tehontarpeet, isot syklimäärät ja purkaus- sekä varausvirrat, asettavat akustoille aivan uusia vaatimuksia", myyntipäällikkö Timo Kanerva Celltech Oy:stä sanoo.

Litium-akuissa käytetään useita eri teknologioita, kuten esim. NMC, LiFePo (rautafosfaatti) ja LTO (titanaatti) ja lisäksi jokaisella valmistajalla on omat patentoidut tuotteensa. LTO-teknologiaa lukuun ottamatta, useimmat litiumakut eivät toimi hyvin kylmissä olosuhteissa. Akuissa on erilaisia ominaisuuksia; niistä voi saada paljon energiaa tai maksimaalista tehoa energian kustannuksella, ja syklimäärä voi vaihdella paljon mallista ja teknologiasta riippuen.

Litiumakkuteknologia mahdollistaa akkujen tehokkaan käytön uuden tyyppisissä kohteissa. Akun valinnassa on kuitenkin syytä olla tarkkana, jotta valittu tuote ja akkuteknologia vastaisivat täsmälleen kohteen vaatimuksia.

Usean megawatin kokoluokan akustot, jotka luovuttavat nopeasti energiaa, ovat oleellinen osa tulevaisuuden sähköverkkoa. Suurten akkujen käyttö energiakonteissa mahdollistaa energian talteenoton ja energiankäytön kulutuksen mukaan.

Akkujen ja tarpeiden kasvaessa, tarvitaan myös yhä enemmän Smart Grid -sovelluksia. Litium-akut vaativat aina akkujen valvontajärjestelmän, joka suojaa kennoja ja koko akkujärjestelmää. BMS (Battery Management System) valvoo akuston kennojen jännitettä ja lämpötilaa sekä tasoittaa kennojen sähkövarausta. Kaikki LI-akut on varustettava BMS-järjestelmällä.

Kanerva kertoo, että Celltech on toimittanut litiumakkuvarastoja useisiin pilottikohteisiin. "Akkuvalikoimamme kattaa akut alle ampeeritunnista jopa megavattitunnin akustoihin, ja valikoimissamme on erilaisia akkutekniikoita. Erilaisissa pilottihankkeissa voimme laitevalmistajien kanssa kehittää akkuratkaisuja, jotka toimivat optimaalisesti. Kattavan valikoiman ja oman tuotekehityksen ansiosta tämä on mahdollista", Kanerva toteaa.

Lisätietoja: www.celltech.fi

UUTISVIRTA




Seuraa Enertec
Facebook, seuraa LinkedIN, seuraa
PubliCo B2B mediat:
enertec »     HR viesti »     kita »     prointerior »     prometalli »     proresto »     seatec »